کد خبر: ۳۴۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 07
رئیس اتحادیه قنادان تهران می‌گوید در صورت ثبات قیمت مواد اولیه، هیچ تغییر قیمتی برای شیرینی شب عید نوروز اعمال نمی‌شود.
شفا آنلاین>اقتصاد>نوروز که نزدیک می‌شود سر قنادی‌ها و شیرینی‌فروشان شلوغ‌تر از دیگر روزهای سال می‌شود. چون رسم ما ایرانیان است که در جشن‌ها و اعیاد مختلف کاممان را با شیرینی، شیرین کنیم و عید نوروز هم در این میان جایگاه خاص خودش را دارد. روال معمول بازار این است که وقتی تقاضا برای کالایی زیاد می‌شود، قیمت‌ها بیشتر می‌شود اما امسال شب عید قیمت شیرینی قرار نیست تغییر کند. این خبر را رئیس اتحادیه قنادان تهران به همشهری می‌دهد و می‌گوید: در صورت ثبات قیمت مواد اولیه، هیچ تغییر قیمتی برای شیرینی شب عید نوروز نخواهیم داشت.

به گزارش شفا آنلاین:علی بهره‌مند با بیان اینکه از اوایل سال ۱۴۰۰ نرخ‌گذاری مصوب برای شیرینی حذف شد، عنوان می‌کند: بر این اساس، ما دیگر برای شیرینی قیمت دستوری نداریم و قیمت‌گذاری به خود واحدهای صنفی واگذار شده است اما با این حال اگر کمبود و گرانی در بحث مواد اولیه رخ ندهد برای شب عید افزایش قیمت نخواهیم داشت.

عامل مهم تعیین‌کننده قیمت شیرینی، قیمت مواد اولیه است. در سال‌های گذشته به تناسب افزایش قیمت مواد اولیه مانند روغن، شکر، خامه و پسته، قیمت شیرینی هم افزایش پیدا کرد. رئیس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به اینکه وضعیت بازار مواد اولیه تولید شیرینی چگونه است؟ می‌گوید: جز شکر در بقیه مواد اولیه طی یک ماه اخیر تغییر و افزایش قیمت نداشته‌ایم. اما قیمت شکر در روزهای اخیر افزایش یافت که باعث شد نسبت به روزهای قبل گران تر شود.

بهره‌مند با بیان اینکه در حال حاضر همکاران ما شکر را به نرخ بازار آزاد خریداری می‌کنند، عنوان می‌کند: به رغم گرانی شکر، اما قیمت شیرینی فعلا تغییر نخواهد کرد چون به هر حال قیمت شیرینی نسبت به گذشته بالا رفته و هر چه گران‌تر شود ریزش تقاضا بیشتر و خریدار کمتر می‌شود برای همین همکاران ما برای اینکه بتوانند مشتری خود را حفظ کنند ناچارند با همین قیمت‌ها پیش بروند اما اگر مواد اولیه خیلی گران شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه ما هم قیمت‌ها را بالا ببریم.

کیفیت بهتر، قیمت بیشتر

قیمت شیرینی در قنادی‌های شهر تهران ثابت نیست و از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است. رئیس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به اینکه واحدهای قنادی بر چه اساس نرخ‌ها را تعیین می‌کنند؟‌ عنوان می‌کند: قیمت شیرینی بر اساس مواد اولیه‌ای که شیرینی‌پزان استفاده می‌کنند تعیین می‌شود. بر این اساس، هر چه مواد اولیه با کیفیت بالاتری برای پخت کیک و شیرینی استفاده شود طبیعتا قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. علاوه بر مواد مصرفی برای پخت شیرینی، میزان عرضه و تقاضا هم در تعیین قیمت‌ها تاثیرگذار است. بهره‌مند در عین حال با تاکید بر اینکه اتحادیه نظارت کاملی بر واحدهای قنادی سطح شهر دارد عنوان می‌کند اگر کسی نسبت به قیمت و کیفیت محصولات واحدهای قنادی شاکی بود می‌تواند شکایت خود را با اتحادیه در میان بگذارد و اگر بی‌کیفیتی و گرانفروشی واحدی محرز شود به تعزیرات ارجاع می‌شود.

قیمت شیرینی‌های پرتقاضا در آستانه عید نوروز

رایج‌ترین شیرینی‌های مصرفی در عید نوروز، شیرینی خشک است که ماندگاری بیشتری دارد. رصد قنادی‌های شهر تهران نشان می‌دهد هر کیلو شیرینی زبان ریز ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار تومان؛ هر کیلو شیرینی کشمشی ۱۵۰ تا ۲۱۰ هزار تومان؛ شیرینی نارگیلی ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار تومان؛ ساق عروس ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان؛ دانمارکی ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان؛ و شیرینی لطیفه ۲۱۵ تا ۲۳۰ هزار تومان است. در این میان، قیمت برخی انواع شیرینی‌های خشک مانند قرابیه بسیار بالاتر است و هر کیلوی آن بالای ۳۵۰ هزار تومان است که در قنادی‌های معروف تا ۶۰۰ هزار تومان هم افزایش می‌یابد.

علاوه بر شیرینی خشک، مصرف شیرینی تر هم در عید افزایش می‌یابد. در حال حاضر هر کیلو شیرینی تر مخلوط در قنادی‌های تهران بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. قیمت نان خامه‌ای و رولت هم در همین محدوده است. در قنادی‌های معروف تهران هر کیلو شیرینی تر بالای ۳۰۰ هزار تومان است.

اگر دلتان بخواهد برای عید نوروز باقلوا بخرید و بخورید، باید پول بسیار بیشتری بابت خرید شیرینی بدهید. ارزان‌ترین قیمت باقلوا در قنادی‌های تهران هر کیلو ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار تومان است. اگر نوع ویژه و پُرمغز باقلوا استانبولی را بخواهید هر کیلوی آن بالای ۳۵۰ هزار تومان است و تا بالای ۵۵۰ هزار تومان هم می‌رسد./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: